Nowy węzeł przesiadkowy w Katowicach przy ul. Św. Jana – klucz do lepszej komunikacji!

W Katowicach rusza ambitny projekt rozwoju miejskiego transportu, który ma na celu zintegrowanie różnych środków komunikacji w jednym miejscu. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej, miasto otrzymało ponad 5 milionów złotych na realizację projektu „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Św. Jana”. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego pod wiaduktami kolejowymi nad ulicą Św. Jana, które zostaną przebudowane przez PKP PLK. Umowa na ten cel została podpisana w sierpniu, co umożliwiło rozpoczęcie prac nad projektem.

Modernizacja linii kolejowej jako katalizator zmian

W zeszłym roku Katowice rozpoczęły modernizację linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice Piotrowice, co ma znacząco poprawić dostępność kolei dla mieszkańców. Realizowane przez PKP PLK S.A. prace pozwolą na rozdzielenie ruchu lokalnego i krajowego, co zwiększy efektywność transportu kolejowego. Projekt przewiduje nie tylko nowe przystanki kolejowe, ale również możliwość częstszych kursów pociągów. To doskonała okazja dla miasta, by przy współpracy z PKP PLK zainwestować w nowy węzeł przesiadkowy, który ułatwi mieszkańcom przesiadki między różnymi środkami transportu, w tym pociągami, tramwajami, autobusami oraz rowerami.

Innowacyjne rozwiązania dla transportu miejskiego

Nowy węzeł zostanie zaprojektowany tak, aby zaspokoić potrzeby osób korzystających z różnych form transportu. Zintegrowane perony tramwajowo-autobusowe po obu stronach torowiska oraz 12 miejsc parkingowych dla rowerów umożliwią płynne przesiadki. Funkcja „Bike & Ride” pozwoli podróżnym na łatwe łączenie transportu rowerowego z komunikacją miejską, a nowa ścieżka rowerowa połączy ulice Wojewódzką i Dworcową, tworząc spójny ciąg komunikacyjny.

Bezpieczeństwo i komfort podróżnych

Projekt przewiduje budowę tunelu PKP PLK z wyjściem na teren węzła, co umożliwi bezpośredni dostęp do peronów stacji Katowice. Nowe wiadukty kolejowe będą pełnić funkcję zadaszenia węzła, zapewniając ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Dodatkowo, inwestycja zostanie wyposażona w energooszczędne oświetlenie LED oraz kompleksowy system monitoringu, co znacząco podniesie bezpieczeństwo podróżnych. Planuje się także dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montaż elementów małej architektury, takich jak ławki i kosze na śmieci.

Zmiany w infrastrukturze drogowej

W ramach projektu przewidziano również korektę układu drogowego oraz rozbudowę sygnalizacji świetlnej. Autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na specjalnie wydzielonych pasach ruchu pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów przewidziano po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zostanie również zmodernizowany system odwodnienia ulicy, co poprawi jej funkcjonalność.

Harmonogram i finansowanie projektu

Rozpoczęcie inwestycji zależy od postępów prac nad modernizacją linii kolejowej, jednak planowane zakończenie to rok 2029. Projekt stanowi część długoterminowej strategii Katowic na rzecz tworzenia zrównoważonego i ekologicznego systemu transportu miejskiego. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 7,5 miliona złotych, z czego ponad 5 milionów pochodzi z funduszy unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 – 2027. Realizacją projektu zajmie się spółka Katowickie Inwestycje S.A.