Budowa dwóch nowych wiaduktów kolejowych w Katowicach, zlokalizowanych przy ul. Przodowników i ul. Załęskiej, została zakończona. Inwestycja ta jest kluczowym elementem modernizacji katowickiego węzła kolejowego, co ogłosiła spółka Polskie Linie Kolejowe. W niespełna 10 miesięcy udało się zrealizować te projekty, a od piątku kierowcy będą mogli swobodnie korzystać z przejazdu pod nowym wiaduktem na ul. Załęskiej.
Przyszłość transportu pod ul. Przodowników
W miejscu, gdzie znajduje się wiadukt przy ul. Przodowników, krzyżują się dwie linie kolejowe. Ulica ta jest istotna dla lokalnych mieszkańców, w tym właścicieli ogródków działkowych. Choć obecnie droga pod tym wiaduktem będzie nadal wykorzystywana na potrzeby budowy, piesi oraz użytkownicy działek będą mogli z niej korzystać na dotychczasowych zasadach. Usunięcie filarów wiaduktu pozwoli na dodanie czwartego toru, co zwiększy przepustowość tras w kierunku Katowic i Tychów.
Modernizacja linii kolejowej nr 171
Przez oba nowo wybudowane wiadukty przebiega linia kolejowa nr 171, która łączy Dąbrowę Górniczą z Rudy Kochłowicami i Gliwicami. Linia ta jest kluczowa dla ruchu towarowego. Na odcinku od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników, w ramach osobnego zadania, zmodernizowano tory i sieć trakcyjną. Dzięki temu pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h, co jest dwukrotnym wzrostem w porównaniu do wcześniejszych możliwości. Nowe tory bezstykowe przyczynią się także do redukcji hałasu.
Wiadukt przy ul. Rolnej i dalsze plany
Prace objęły również wiadukt kolejowy przy ul. Rolnej. Linia ta zapewnia połączenia między Sosnowcem, Dąbrową Górniczą, Jaworznem Szczakową a Rudą Śląską, Zabrzem i Gliwicami, omijając stację Katowice. We wrześniu na linię powrócą pociągi towarowe, a trasa może być używana jako objazd podczas przebudowy katowickiego węzła kolejowego. Modernizacja tych wiaduktów to część większej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na trasie Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, finansowanej z unijnych funduszy w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Szczegóły kontraktu i zakres prac
Podpisany w kwietniu 2024 roku kontrakt między PLK a konsorcjum Torpol-Intop jest wart 4,184 miliarda złotych brutto. Projekt obejmuje rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, gruntowną przebudowę głównej stacji w Katowicach, remonty istniejących przystanków oraz budowę trzech nowych. W ramach umowy planowana jest również odbudowa infrastruktury inżynieryjnej, w tym kolejnych wiaduktów.
Osoby zainteresowane najnowszymi informacjami o inwestycjach i wydarzeniach gospodarczych mogą zapisać się do newslettera portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie.
