Katowice zyska nowy węzeł przesiadkowy dzięki 5 mln zł dofinansowania!

W Katowicach zaplanowano powstanie nowoczesnego węzła przesiadkowego, który ma być kluczowym elementem miejskiej infrastruktury transportowej. Projekt ten, wsparty dofinansowaniem w wysokości ponad 5 mln złotych, został oficjalnie zatwierdzony przez Urząd Miasta Katowice oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji wyniesie prawie 7,5 mln złotych.

Integracja różnych środków transportu

Węzeł przesiadkowy na ul. Św. Jana będzie miejscem, gdzie spotkają się różne formy transportu: tramwaje, autobusy oraz rowery. Pod wiaduktami kolejowymi zaplanowano budowę dwóch zintegrowanych peronów dla tramwajów i autobusów, a także 12 stanowisk rowerowych. Dodatkowo, powstanie nowa droga rowerowa, która połączy ul. Wojewódzką z ul. Dworcową.

Połączenie z infrastrukturą kolejową

Projekt zakłada również integrację z istniejącym dworcem kolejowym za pomocą tunelu, którego budowa jest częścią większej modernizacji katowickiego węzła kolejowego realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jest to krok w kierunku ułatwienia przesiadek między różnymi środkami transportu.

Nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne

W ramach projektu zaplanowano, że zadaszenie węzła przesiadkowego będą stanowiły nowe wiadukty kolejowe. Inżynierowie przewidzieli także montaż nowoczesnego oświetlenia LED oraz systemu monitoringu. Węzeł będzie wyposażony w ławki i kosze na śmieci, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Zmiany w ruchu drogowym

Przebudowa węzła przesiadkowego wiąże się również ze zmianami w układzie drogowym. Po zakończeniu prac, autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na specjalnie wydzielonych pasach pod wiaduktami kolejowymi. Dla innych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, co ma usprawnić przepustowość i poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Harmonogram realizacji

Planowany termin ukończenia węzła przesiadkowego to rok 2029. Rozpoczęcie prac będzie zależne od harmonogramu inwestycji realizowanej przez PKP PLK. Jest to ambitne przedsięwzięcie, które wymaga koordynacji wielu działań i dostosowania do istniejących planów rozwoju infrastruktury kolejowej.

Rozbudowa linii kolejowych

Modernizacja stacji Katowice jest częścią większego projektu, który obejmuje przebudowę połączeń kolejowych od Będzina przez Sosnowiec, Katowice aż po granicę w Zebrzydowicach. W regionie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przewiduje się rozbudowę linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co umożliwi oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.

Kluczowe kontrakty i prace budowlane

Ważnym elementem projektu są kontrakty podpisane przez PKP PLK z konsorcjum Torpol-Intop, o wartości ponad 4 mld złotych. Zakładają one rozbudowę połączeń Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, modernizację głównej stacji Katowice oraz remonty istniejących i budowę nowych przystanków. Inwestycje te obejmują również odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym kluczowych wiaduktów kolejowych.

Ograniczenia i przyszłe perspektywy

Realizacja tych prac przewidziana jest na 2028 rok. W tym czasie przewidywane są ograniczenia w ruchu kolejowym oraz drogowym, co wpłynie na codzienną komunikację. Zamykane będą kolejne wiadukty w mieście, co wiąże się z czasową reorganizacją ruchu. Pomimo trudności, inwestycje te mają na celu stworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci transportowej dla mieszkańców regionu.