Katowice zyskały finansowy zastrzyk na rozwój infrastruktury transportowej, otrzymując ponad 5 milionów złotych dofinansowania na stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego przy ul. Św. Jana. We wtorek przedstawiciele miasta poinformowali o podpisaniu umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt tej inwestycji oszacowano na około 7,5 miliona złotych.
Nowoczesna infrastruktura transportowa
Planowany węzeł przesiadkowy, który stanie się centralnym punktem komunikacyjnym, będzie połączony z dworcem kolejowym za pomocą tunelu. Ta konstrukcja jest częścią szeroko zakrojonej modernizacji katowickiego węzła kolejowego prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zadaszenie węzła zapewnią nowo budowane wiadukty kolejowe, co nada inwestycji nowoczesny charakter.
Nowy węzeł ma być gotowy do 2029 roku i obejmować integrację różnych środków transportu, takich jak tramwaje, autobusy oraz rowery. Pod wiaduktami przy ul. Św. Jana przewidziano budowę dwóch zintegrowanych peronów dla tramwajów i autobusów oraz 12 miejsc do parkowania rowerów. Dodatkowo zostanie utworzona ścieżka rowerowa łącząca ul. Wojewódzką z Dworcową.
Zmiany w układzie drogowym
Zmiany w infrastrukturze drogowej będą kluczowe dla poprawy płynności ruchu. Jak poinformował Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu miasta Katowice, po zakończeniu prac autobusy i tramwaje będą korzystać z wydzielonych pasów ruchu. Perony zostaną umieszczone pod nowymi wiaduktami kolejowymi, a dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie w każdą stronę.
Harmonogram i perspektywy
Realizacja wszystkich etapów prac na katowickim węźle planowana jest do 2028 roku. Modernizacja stacji Katowice to istotny element większej inwestycji obejmującej przebudowę połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. W ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przewiduje się rozbudowę linii kolejowych do minimum czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły kontrakt z konsorcjum Torpol-Intop o wartości 4,184 miliarda złotych brutto. Obejmuje on rozbudowę połączeń od Katowic Szopienic Południowych przez Katowice do Katowic Piotrowic, modernizację głównej stacji Katowice, remonty istniejących przystanków oraz budowę nowych, a także odbudowę inżynieryjnej infrastruktury, w tym wiaduktów kolejowych.
Ograniczenia i wyzwania
Prace remontowe wpływają na obecny ruch pociągów przez Katowice oraz na transport drogowy i publiczny. Ruch ten jest okresowo ograniczany, a zamknięcia dotyczą 14 wiaduktów w mieście, które są sukcesywnie rozbierane i odbudowywane. To wyzwanie logistyczne, ale jego realizacja przyniesie wymierne korzyści dla mieszkańców i podróżnych.
