Katowice wreszcie zyskają nowoczesne tramwaje! Modernizacja „odcinka wstydu” już w toku!

Remont torowisk tramwajowych w Katowicach to temat, który nieustannie wywołuje emocje wśród lokalnej społeczności. Wreszcie rozpoczęto długo oczekiwaną modernizację odcinka, który biegnie od zajezdni w Zawodziu do zakładu Baterpol, przecinając ulice 1 Maja i Obrońców Westerplatte. Ten właśnie fragment infrastruktury tramwajowej przez lata stanowił źródło problemów, generując nie tylko uciążliwy hałas, ale i drgania, które były odczuwalne zarówno przez pasażerów, jak i mieszkańców pobliskich domów.

Powody niezbędności remontu torów

Pasażerowie tramwajów przemieszczających się na granicy dzielnic Szopienice i Zawodzie od dawna skarżyli się na warunki podróży. Stan torowiska przez lata ulegał pogorszeniu, co skutkowało narastającym hałasem i wibracjami. Pasażerowie mieli wrażenie, jakby podróżowali po torze przeszkód. Dlatego też poprawa tej części infrastruktury tramwajowej stała się kluczowym priorytetem dla Tramwajów Śląskich.

Finansowanie i plany inwestycyjne

Decyzja o modernizacji stała się możliwa dzięki przekierowaniu środków unijnych, które pierwotnie były zaplanowane na inne cele. Dzięki temu, Tramwaje Śląskie mogły nawiązać przygotowania do remontu aż czterech istotnych odcinków infrastruktury tramwajowej w mieście jeszcze przed końcem 2020 roku. Odcinek wzdłuż ulic 1 Maja i Obrońców Westerplatte znalazł się na liście priorytetów.

Zakres modernizacji i jej efekty dla mieszkańców

Prace modernizacyjne obejmą przebudowę torowiska o długości 1200 metrów, co pozwoli na położenie około 2391 metrów toru pojedynczego. Dodatkowo, zmiany obejmą także drogi oraz przejścia dla pieszych. Ulica Obrońców Westerplatte zostanie zwężona z 9 do 7 metrów, co umożliwi jej nową nawierzchnię. Modernizacja obejmie również odnowienie peronów przystankowych w ważnych lokalizacjach, takich jak Zawodzie Zajezdnia, Szopienice Roździeńska i Szopienice Wodociągi.

Aktualny stan prac i planowane działania

Etap projektowania, za który odpowiada firma Sweco, został już zakończony. Obecnie Tramwaje Śląskie poszukują wykonawcy, który podejmie się realizacji robót budowlanych. Prace obejmą również modernizację sieci trakcyjnej i przebudowę węzła zajezdni w Zawodziu. W ramach projektu przewidziano także wymianę szlabanów oraz ułożenie 250 metrów toru pojedynczego.

Przyszłość miejskiej komunikacji po zakończeniu projektu

Otwieranie ofert w przetargu zaplanowano na 29 września. Po podpisaniu umowy, przewiduje się, że prace zakończą się w ciągu 16 miesięcy. Przy pomyślnym przebiegu robót, nowa linia tramwajowa mogłaby rozpocząć funkcjonowanie na początku 2027 roku. Inwestycja ta może znacząco poprawić komfort podróży i jakość życia mieszkańców, a także usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Katowicach, stając się ważnym krokiem w rozwoju transportu publicznego w regionie.