Od końca sierpnia powraca regularny ruch autobusowy pod wiaduktem kolejowym w Starej Ligocie w Katowicach. Czasowe zmiany w trasach miejskiej komunikacji spowodowane remontem, który trwał blisko 10 miesięcy, dobiegną końca. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), autobusy ponownie będą kursować stałymi trasami.
Znaczenie wiaduktu i przebudowa
Wiadukt nad ul. Załęską, kluczowy dla katowickiego węzła kolejowego, został zamknięty w związku z jego modernizacją. Ta ważna arteria komunikacyjna łączy ul. Bocheńskiego z południowymi dzielnicami miasta. Zamknięcie przejazdu wymusiło reorganizację ruchu autobusowego, co wpłynęło na codzienne podróże mieszkańców.
Zmiany w kursowaniu autobusów
Rzecznik ZTM, Michał Wawrzaszek, poinformował, że choć większość linii autobusowych wróci do swoich tradycyjnych tras, niektóre rozwiązania wprowadzone podczas objazdów pozostaną. Linie 9, 10, 12, 138, 296, 657, 657N i 905N ponownie będą obsługiwać odcinek przez ul. Załęską, a przystanki Brynów Wincentego Pola zostaną włączone do tras tych linii. To oznacza, że pasażerowie muszą zapoznać się z nowymi rozkładami, aby uniknąć niespodzianek.
Nowa organizacja tras i rozkładów
Powrót do stałych tras oznacza także zawieszenie tymczasowej linii Z-48. Inne linie, jak 37, 46 i Z-38, doświadczą drobnych korekt w rozkładach jazdy. Linia 48 nadal będzie obsługiwać przystanki przy ul. Ligockiej, co pozwoli na dogodny dojazd do rejonu Brynowa i Starej Ligoty.
„Przywracamy sprawność komunikacyjną tej części Katowic, jednocześnie utrzymując skuteczne rozwiązania wprowadzone podczas objazdów” — podkreślił Wawrzaszek.
Przebudowa węzła kolejowego
Remont wiaduktu jest częścią większego projektu modernizacji katowickiego węzła kolejowego, którego wartość kontraktu wynosi 4,184 mld zł. Prace obejmują rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, modernizację głównej stacji Katowice oraz budowę nowych przystanków.
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska” realizowany przez PKP PLK jest wspierany przez fundusze z unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF). To przedsięwzięcie ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej w regionie, co w przyszłości powinno ułatwić podróże oraz przyczynić się do rozwoju transportu publicznego.
