Chorzów bez estakady: Jak zmiany w ruchu wpływają na codzienne trasy kierowców?

Zamknięcie estakady w Chorzowie jest wydarzeniem, które znacząco wpłynęło na codzienne życie mieszkańców oraz organizację ruchu drogowego. Władze miejskie podjęły decyzję o rozbiórce starej konstrukcji i budowie nowego odcinka nad torami kolejowymi, co wymusiło wprowadzenie licznych zmian w trasach komunikacyjnych. Obecnie brakuje jeszcze oficjalnie wyznaczonej alternatywy dla tej kluczowej drogi, jednak planowane analizy mają na celu opracowanie nowego układu tras.

Reorganizacja ruchu miejskiego

Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM) w Chorzowie, korzystając z systemu ITS, monitoruje i modyfikuje bieżące rozwiązania komunikacyjne. Dzięki współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, władze lokalne dążą do modelowania przyszłego układu dróg. Pierwsze obserwacje, dokonane już po trzech miesiącach od zamknięcia estakady, ukazują znaczące zmiany w natężeniu ruchu.

Zmiany w natężeniu na kluczowych trasach

Po zamknięciu estakady, ruch drogowy przeniósł się głównie na kilka strategicznych tras. Ulica Nowa stała się głównym objazdem, z natężeniem wzrastającym o 76%. Inne kluczowe ulice, takie jak Floriańska, Strzelców Bytomskich, Nomiarki i Kościuszki, również odczuły wzrost ruchu, odpowiednio o 62%, 54%, 22% i 7%. Te zmiany wpłynęły na codzienny transport mieszkańców podróżujących między Bytomiem a Katowicami przez Chorzów.

Alternatywne trasy i ich konsekwencje

Również trasa przez centrum Chorzowa zyskała na popularności, zwłaszcza ul. Floriańska, gdzie natężenie wzrosło o 62%. Jest to kluczowa arteria dla wjazdu do centrum oraz do zjazdów na Drogową Trasę Średnicową. Zwiększony ruch odnotowano także na ul. Strzelców Bytomskich i Nomiarki, co wskazuje na większe obciążenie miejskiej infrastruktury drogowej.

Wyzwania i przyszłe kroki

Zamknięcie estakady uwidoczniło problemy z przepustowością na trasach objazdowych, zwłaszcza na ul. Nowej i Floriańskiej. Co ciekawe, dane MZUiM nie uwzględniają ul. Styczyńskiego, która również doświadcza podobnych zatorów jak ul. Strzelców Bytomskich. Aby rozwiązać te problemy, konieczne będą dalsze analizy i konsultacje, które wskażą na efektywne długofalowe rozwiązania.