Samorządy Katowic i Śląska w walce o kontrolę nad Lotniskiem Katowice

Katowice i województwo śląskie są w trakcie negocjacji z UOKiK w sprawie przejęcia kontroli nad Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym (GTL), które administruje Lotniskiem Katowice. To kluczowy element strategii zapewnienia, że działania lotniska będą zgodne z lokalnymi potrzebami i priorytetami.

Zakup akcji od Węglokoksu

Celem samorządów jest nabycie udziałów od spółki Węglokoks, która obecnie posiada 42,5% akcji GTL. Dzięki temu samorządy dążą do wzmocnienia swojej roli w zarządzaniu lotniskiem, co ma na celu lepsze dostosowanie jego rozwoju do potrzeb regionu.

Rola Lotniska Katowice w regionalnym transporcie

Lotnisko Katowice to jedno z największych portów regionalnych w Polsce, a jego znaczenie dla województwa śląskiego jest nie do przecenienia. Zgodnie z planami, infrastruktura lotniska ma być rozbudowana do 2032 roku kosztem 1,5 miliarda złotych. Ta inwestycja ma na celu zwiększenie jego zdolności operacyjnych, co wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej regionu.

Strategiczne znaczenie GTL dla regionu

Głównym zamierzeniem samorządów jest zapewnienie stabilnego i zrównoważonego zarządzania GTL, co ma na celu utrzymanie lokalnego charakteru właścicielskiego. Dzięki temu strategia GTL będzie mogła lepiej uwzględniać regionalne potrzeby społeczno-gospodarcze.

Proces przejęcia akcji

Jak informuje rzeczniczka Urzędu Miasta Katowice, Sandra Hajduk, złożenie wniosku do UOKiK jest jednym z kluczowych etapów procesu przejęcia kontroli. Planuje się, że po zakończeniu transakcji 38% akcji przypadnie Katowicom, a pozostałe 62% województwu śląskiemu.

Finansowe aspekty transakcji

Na początku 2025 roku rozmowy dotyczyły ceny akcji, którą Węglokoks początkowo wycenił na około 467 milionów złotych. W lipcu ustalono ostateczną kwotę wynoszącą około 391 milionów złotych. To pokazuje elastyczność obu stron w dążeniu do finalizacji umowy.

Plany rozwoju i perspektywy

Lotnisko Katowice jest liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z najważniejszych lotnisk cargo w kraju. W 2024 roku obsłużono tu 6,39 miliona pasażerów, co stanowi rekord dla tej lokalizacji. Największym przedsięwzięciem planowanym w ramach rozbudowy jest budowa nowego terminala głównego, który pozwoli na obsługę 10 milionów pasażerów rocznie i będzie mógł być dalej rozwijany w przyszłości.