Nowe wiadukty kolejowe w Katowicach: Kluczowy krok w modernizacji transportu!

W Katowicach zakończono kluczowy etap modernizacji infrastruktury kolejowej, który obejmował budowę dwóch nowych wiaduktów kolejowych. Obiekty powstały w lokalizacjach przy ul. Przodowników i ul. Załęskiej i zostały ukończone w zaledwie 10 miesięcy. Od piątku kierowcy mogą korzystać z nowego przejazdu pod wiaduktem na ul. Załęskiej, co usprawnia ruch w tym rejonie.

Nowe perspektywy dla ul. Przodowników

Wiadukt przy ul. Przodowników to miejsce, gdzie krzyżują się dwie linie kolejowe, a także istotny punkt dla mieszkańców korzystających z pobliskich ogródków działkowych. Choć droga pod wiaduktem pozostaje częścią terenu budowy, piesi i właściciele działek mogą nadal korzystać z dotychczasowych tras. Dzięki usunięciu filarów, możliwe stanie się dodanie kolejnego toru, co zmieni układ z 3-torowego na 4-torowy. To znacząco zwiększy przepustowość linii, umożliwiając większą liczbę pociągów na trasie do Katowic i Tychów.

Przyspieszenie na linii nr 171

Oba wiadukty są częścią linii kolejowej nr 171, która biegnie od Dąbrowy Górniczej do Rudy Kochłowice i Gliwic, i jest intensywnie wykorzystywana przez ruch towarowy. W ramach osobnego projektu, tory oraz sieć trakcyjna na odcinku od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników zostały wymienione. Dzięki temu pociągi mogą teraz osiągać prędkość do 100 km/h, co jest dwukrotnie większą wartością niż wcześniej. Modernizacja torów wpłynęła także na redukcję hałasu emitowanego przez przejeżdżające składy.

Strategiczne znaczenie wiaduktu przy ul. Rolnej

Prace objęły również wiadukt przy ul. Rolnej, którego znaczenie strategiczne dla regionu jest nie do przecenienia. Linia ta łączy Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą oraz Jaworzno Szczakową z Rudą Śląską, Zabrzem i Gliwicami, omijając stację Katowice. Już we wrześniu na tę trasę mają powrócić pociągi towarowe, a linia posłuży jako alternatywna droga objazdowa podczas przebudowy katowickiego węzła kolejowego.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Modernizacja wiaduktów jest częścią szeroko zakrojonego projektu realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe. Projekt ten obejmuje odcinek Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice i ma na celu nie tylko usprawnienie transportu pasażerskiego, ale także zwiększenie efektywności przewozu towarów. Wartość zadania to imponujące 4,184 mld zł brutto, a jest ono współfinansowane przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Planowane działania na przyszłość

Początek kwietnia 2024 roku przyniósł podpisanie kontraktu z konsorcjum Torpol-Intop, obejmującego rozbudowę połączeń oraz modernizację stacji Katowice. W ramach tej umowy przewidziano także remonty istniejących przystanków oraz budowę trzech nowych, co ma na celu poprawę jakości infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.