W Katowicach rozpoczyna się innowacyjny projekt transportowy, który ma na celu poprawę jakości komunikacji miejskiej oraz integrację różnych form transportu w jednym miejscu. Dzięki wsparciu finansowemu z Unii Europejskiej, miasto zrealizuje przedsięwzięcie o nazwie „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – 'Węzeł Św. Jana'”. Projekt przewiduje stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego, który będzie położony pod modernizowanymi przez PKP PLK wiaduktami kolejowymi przy ul. Św. Jana.
Nowoczesne rozwiązania dla podróżnych
Inwestycja w Katowicach obejmuje budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych, które będą zlokalizowane po obu stronach torowiska tramwajowego. Dodatkowo, przewidziano utworzenie 12 miejsc parkingowych dla rowerów, co umożliwi łatwe łączenie podróży rowerowej z korzystaniem z komunikacji miejskiej. Dzięki funkcji „Bike & Ride”, mieszkańcy zyskają możliwość sprawnego i ekologicznego przemieszczania się po mieście. Rowerzyści będą mogli skorzystać również z nowej drogi rowerowej, która w harmonijny sposób połączy ulicę Wojewódzką z Dworcową.
Bezpieczeństwo i komfort
Jednym z priorytetów projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych. Dlatego też nowy węzeł będzie wyposażony w energooszczędne oświetlenie LED oraz system monitoringu wizyjnego. Dodatkowo, zadbano o dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu zaplanowano także montaż elementów małej architektury, takich jak ławki i kosze na śmieci, które zwiększą wygodę użytkowników.
Dostosowanie infrastruktury drogowej
Realizacja projektu wiąże się także z modernizacją układu drogowego w okolicy węzła. Nowa organizacja ruchu przewiduje wydzielone pasy dla autobusów i tramwajów, które będą znajdować się pod wiaduktami kolejowymi. Pozostałe pojazdy będą mogły poruszać się jednym pasem w każdym kierunku. Dodatkowo, rozbudowana zostanie sygnalizacja świetlna oraz przebudowany układ odwodnienia ulicy, co poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu.
Harmonogram i finansowanie
Realizacja inwestycji jest ściśle powiązana z postępami prac prowadzonych przez PKP PLK, jednak zakończenie projektu planowane jest na rok 2029. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 7,5 mln zł, z czego ponad 5 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dzięki tym środkom Katowice zyskają nowoczesną infrastrukturę transportową, która podniesie jakość życia mieszkańców oraz przyczyni się do zrównoważonego rozwoju miasta.
